Lejek Marketingowy B2B, prowadzący klientów w podróży zakupowej prosto do Twojej firmy.

Lejek marketingowy to samowystarczalny mechanizm złożony z metody generowania ruchu, łapania i utrzymania uwagi oraz wzywania (potencjalnych klientów) do konkretnych działań.
Dowiedz się jak go zbudować lub skonsultuj z nami swój pomysł.

Wypełnij formularz:

Skonsultuj bezpłatnie lub wyceń prowadzący klientów do Twojej firmy lejek marketingowy B2B.

Czym jest lejek marketingowy i co może dać Twojej firmie B2B?​

Dobrze zbudowany lejek marketingowy może być motorem napędowym generowania leadów, kontaktów mailowych lub np. subskrybentów newslettera. Każdy kolejny równoległy lejek zwiększa liczbę pozyskiwanych kontaktów.

Etapy lejka marketingowego i przykładowe taktyki

Jeden lejek to zazwyczaj zestaw kilku taktyk uwzględniający: źródło ruchu (np. reklamę w Google czy na Facebooku), metodę łapania uwagi (np. bezpłatny materiał edukacyjny), metodę utrzymania uwagi (np. remarketing lub newsletter) i metodę konwersji (np. stronę z ofertą czy zaproszenie do wyceny lub konsultacji).

Poszczególne etapy lejka marketingowego:

RUCH

  • Google
  • Facebook
  • Linkedin

TOF

  • Webinar
  • Ebook
  • Checklista
  • Artykuł ekspercki

MOF

  • Remarketing
  • Newsletter
  • Marketing automation
  • Social media
  • Podcast
  • Youtube
  • Case studies

BOF

  • Oferta
  • Produkt
  • Usługa
  • Konsultacja

Umów bezpłatną konsultację, podczas której opowiesz nam o tym jak Twoja firma dotychczas generowała nowy biznes. Postaramy się ustalić z Tobą jak powinien wyglądać dopasowany do specyfiki Twojego biznesu lejek marketingowy.

Bezpłatna konsultacja i ewentualna wycena w 48h.

Lejek marketingowy + lejek sprzedażowy = metoda na potencjalnych klientów

Lejek marketingowy pomaga sprawiać, że do działu sprzedaży docierają nowe, dodatkowe kontakty. Lejek sprzedażowy dba o to, by otrzymane z marketingu kontakty lub leady kwalifikować i przekształcać w szanse sprzedaży.
Tradycyjny lejek sprzedażowy może być napędzany bez marketingu, dzięki samodzielnym działaniom handlowców. Wykorzystuje się do tego prospecting i działania wychodzące jak, np. zimne maile, telefony czy Linkedin.
Kiedy lejek sprzedażowy zasilany jest dodatkowymi kontaktami z lejka marketingowego mamy do czynienia ze zwiększeniem wydajności działań sprzedażowych. Kontakty z lejka marketingowego są często prostsze w obsłudze z racji, że kojarzą już naszą firmę. Odbiorcy mogli mieć już styczność z naszą komunikacją.
Zestawienie dwóch lejków, z lewej strony lejek marketingowy, z prawej lejek sprzedażowy, dołożenie lejka marketingowego pozwala zwiększyć efektywność działań sprzedażowych
Zestawienie dwóch lejków, z lewej strony lejek marketingowy, z prawej lejek sprzedażowy, dołożenie lejka marketingowego pozwala zwiększyć efektywność działań sprzedażowych

Jak zbudować lejek marketingowy dla firmy w B2B?

Mogłoby się wydawać, że budowa lejka to działanie bardzo taktyczne. Warto poprzedzić je wnikliwą analizą sytuacji biznesowej i planowaniem, aby zmaksymalizować skuteczność działań projektowych.
Unikamy dzięki temu budowania lejków na etapie procesu zakupowego, który jest rzadko uczęszczany, albo dotyczącego problemu, którego ma mało Twoich potencjalnych klientów. Staramy się celować tam, gdzie “przepływ” w lejku będzie największy.
Zobacz jakie kroki podejmujemy, by wdrożyć w Twojej firmie, oparty o proces zakupu, nowoczesny lejek marketingowy:

1. Zrozumienie Twojej propozycji wartości

By zaprojektować lejek marketingowy musimy najpierw zrozumieć Twoją ofertę i wartość jaką daje firmom, które z niej korzystają albo zaczną korzystać. Poznajemy dokładnie rozwiązanie, które chcesz zaoferować i ustalamy korzyści z nich wynikające.

2. Mapowanie Twojej grupy docelowej

Ustalamy precyzyjnie segment rynku do którego Twoja oferta będzie skierowana. Definiujemy decydentów, którzy w ramach tego segmentu biorą udział w procesach decyzyjnych. Mapujemy z Tobą proces zakupowy Twojego potencjalnego klienta.

3. Ustalenie potrzeb wiedzowych

Ustalamy na którym etapie procesu zakupowego lejek marketingowy będzie najbardziej przydatny. Określamy popularne na tym etapie zadania i potrzeby wiedzowe, które istnieją wśród Twoich decydentów

4. Zaprojektowanie koncepcji lejka

Definiujemy cel, który nasz lejek będzie realizował. Planujemy etapy lejka. Ustalamy źródło ruchu (np. reklamy). Określamy metodę łapania i utrzymania uwagi. Proponujemy również sposób zbierania danych kontaktowych i oferowaną odbiorcom wartość.

5. Plan integracji z innymi lejkami

Zastanawiamy się jak zwielokrotnić moc planowanego lejka łącząc go z Twoimi istniejącymi działaniami. Jeżeli to możliwe, wykorzystujemy go też w mailingach, na Twojej stronie internetowej czy odsyłamy do niego z innych lejków, które już działają.

6. Realizacja lejka

Projektujemy kreacje graficzne do reklam, ustawiamy konta reklamowe i konfigurujemy mechanizmy analityczne umożliwiające śledzenie konwersji. Pomagamy Ci stworzyć np. e-booka, webinar czy inny materiał. Budujemy i uruchamiamy stronę lądowania.

7. Rozwój i uszczelnianie lejka

Wprowadzamy niezbędne automatyzacje, aby oszczędzić czas przy manualnych działaniach. Integrujemy narzędzia marketing automation, ustawiamy kolejki mailowe i dokładamy kampanie remarketingowe. Analizujemy mapy ciepła i statystyki dające obraz skuteczności działań marketingowych.

Powyższe aktywności realizujemy w 3 etapach, warsztatowym, planistycznym i realizacyjnym. Jeżeli masz wiedzę dotyczącą pierwszych 3 punktów to możesz nam ją dostarczyć, jeżeli nie, to zrealizujemy z Tobą warsztaty i ją wydobędziemy.
W drugim etapie prezentujemy Ci plan działania, który dodatkowo zderzymy z Twoim doświadczeniem sprzedażowym. Na koniec połączymy całość projektując treści, kreacje, strony i wdrażając odpowiednie narzędzia.
Jeżeli potrzebujesz wsparcia w promocji działamy z Tobą przy pozyskiwaniu nowych klientów prowadząc kampanie reklamowe wspierające generowanie leadów.

Praktyczne przykłady lejków marketingowych dla Twojej firmy B2B

Lejki marketingowe to niezależne mechanizmy generowania i utrzymania zainteresowania wokół Twojej firmy. Jeden lejek może generować kontakty mailowe, a czasem też i gotowe leady.

 

Im więcej lejków marketingowych posiada Twoja firma, tym większa jej widoczność i więcej szans na złapanie oraz utrzymywanie uwagi potencjalnych klientów.

schemat lejka marketingowego z lead magnetem

Lejek marketingowy z lead magnetem

Wymaga stworzenia wartościowego, bezpłatnego materiału edukacyjnego, który będzie istotny dla Twojej grupy docelowej. Materiał może przybrać formę PDFa, listy zadań, arkusza w XLS i innych. Użytkownik z reklamy trafia na stronę, gdzie materiał jest mu udostępniany w zamian za jego adres e-mail. Zebrane w ten sposób kontakty zasilają naszą bazę mailową i umożliwiają remarketing naszych ofert.
schemat lejka marketingowego z webinarem

Lejek marketingowy webinarowy

Podobnie jak lejek z lead magnetem wymaga oferowania bezpłatnej wartości. Polega na ogłoszeniu, przy pomocy reklam, organizowanego przez Twoją firmę wydarzenia online. Na wydarzenie zapraszamy specjalną stroną gdzie Twoi odbiorcy mogą dowiedzieć się więcej o np. bezpłatnym szkoleniu i zapisać jako uczestnicy.
schemat lejka marketingowego z artykułem

Lejek marketingowy z artykułem / partnerski

Promujemy ekspercką treść, przy pomocy reklamy albo wystąpienia u partnera. Odsyłamy do naszego artykułu z wartościową wiedzą. W ramach samej treści możemy próbować przechwycić kontakt lub odesłać do kolejnego materiału. Osadzamy formularz zapisu do newslettera, pobrania materiału lub np. konsultacji w omawianym temacie.
schemat lejka marketingowego z webinarem

Lejek marketingowy gościnny

Występujemy (np. w wywiadzie) u kogoś, kogo obserwują nasi potencjalni klienci. Np. na innym kanale YouTube czy w czyimś podcaście. W ramach wystąpienia dzielimy się wartością z odbiorcami naszego gospodarza. Na koniec, za zgodą prowadzącego, odsyłamy do jednego konkretnego miejsca, w którym odbiorcy mogą dowiedzieć się więcej na temat naszej osoby lub firmy.
schemat lejka marketingowego z ofertą

Lejek marketingowy ofertowy

Idealny do remarketingu, w wyjątkowych sytuacjach sprawdzi się też na zimnym ruchu. Działa dobrze kiedy nasza grupa docelowa szuka i potrzebuje konkretnego rozwiązania, produktu lub usługi. Reklama mówi o rozwiązaniu wprost, np. “tworzenie stron, poznaj ofertę”, a na samej stronie lądowania ta oferta jest bardzo dobrze opisana. Strona zwieńczona jest wtedy formularzem zapytania lub wyceny.
schemat lejka marketingowego z ofertą

Lejek marketingowy produktowy

Bardzo podobny do lejka ofertowego, ale skupiony na konkretnym produkcie. Lejek jest przydatny, gdy możemy zaoferować mały produkt, który nasz klient może sobie zamówić i wdrożyć samodzielnie. W wielu branżach sprawdzają się mini szkolenia, checklisty lub wersje demo naszego głównego produktu.
schemat lejka marketingowego z quizem lub ankietą

Lejek marketingowy z ankietą / quizem

Lejek można wykorzystać pozwalając samodzielnie ocenić Twojemu potencjalnemu klientowi poziom jego zaawansowanie w jakimś obszarze. Np. kontroli jakości, marketingu B2B czy obsługi klienta. Jako ekspert w dziedzinie przygotowujesz ankietę na kilka pytań i schemat punktacji, który na sam koniec wyliczany jest dla Twojego użytkownika. Po drodze zbierasz jego e-mail i zapraszasz do rozmowy.
schemat lejka marketingowego z ofertą

Lejek marketingowy z konsultacją

Przydatny w firmach gdzie sprzedaje się doradczo, a rozwiązania wymagają wielu rozmów, konsultacji i budowania koncepcji z klientem. Np. przy projektowaniu systemów na produkcji, software’u i innych wdrożeń. Sama konsultacja z ekspertem może być dla naszego użytkownika wartością. Reklamujemy wtedy możliwość jej odbycia i kierujemy na stronę zapisu. Lejek najlepiej zadziała wśród ludzi, którzy już nas kojarzą (np. z poprzednich lejków)
schemat lejka marketingowego ze szkoleniem video

Pozostałe kilkanaście lejków marketingowych

Poznaj wszystkie nasze lejki w ramach bezpłatnej konsultacji. Wspólnie dobierzemy odpowiedni do oferowanego przez Twoją firmę rozwiązania.

Korzyści z działającego lejka marketingowego

Każdy użytkownik internetu miał już (świadomie lub nie) do czynienia z jakimś rodzajem lejka marketingowego. Poniżej przedstawiamy korzyści skutecznych lejków w B2B.

Przejrzystość celów i wskaźników

Dobrze zaprojektowany lejek ma konkretny cel. Np. pozyskiwać kontakty mailowe, odsłony na artykule, zapisy na newsletter czy zgłoszenia w formularzu. Pod ten cel przygotowane są wszystkie wskaźniki. Złotówki wydane na poziomie reklam można przełożyć na wskaźniki oraz poziom realizacji założonego celu.

Łatwiejsza weryfikacja skuteczności

Jeżeli wiemy jaki segment rynku adresujemy naszą komunikacją to możemy sprawnie weryfikować czy zwracamy uwagę odpowiednich osób. Zakładamy, że na stronie lądują ludzie, którzy docelowo mają pojawić się w Twoim dziale sprzedaży. Rozmowy z działem handlowym pozwalają wtedy ustalić jakość leadów.

Więcej punktów styku z Twoją marką

Kolejne lejki to kolejne niezależne miejsca gdzie klienci mogą samodzielnie wchodzić w interakcje z Twoją marką. Nie wymaga to osobistego zaangażowania Ciebie lub Twoich handlowców. Do Twoich ofert prowadzą liczne pośrednie ścieżki, które ułatwiając drogę, obniżają próg wejścia Twoim potencjalnym klientom.

Automatyzacja pozyskiwania leadów

Raz zrealizowany, dobrze działający lejek działa samodzielnie tak długo jak oferta jest dla rynku aktualna, a Twoja propozycja pozostaje wartościowa dla potencjalnych klientów. Budowanie kolejnych, równoległych lejków staje się łatwiejsze bo zaczynasz rozumieć jego mechanizm. Tworzysz kolejne ścieżki i skalujesz generowanie kontaktów.

Popularne pytania, dotyczące lejków marketingowych

Ile kosztuje jeden lejek marketingowy?
Koszt lejka z e-bookiem, gdy dostarczasz treść to około dziesięć tysięcy złotych. Uwzględnia on kreacje, ustawienie reklam, strony lądowania i skład ebooka. Nie zakłada budżetu na wydatki reklamowe. Bardziej rozbudowany lejek z webinarem, remarketingiem i komunikacją mailową to koszt 2-3 razy większy. Szczegółowe wyceny i zakresy działań przedstawiamy zawsze przed rozpoczęciem współpracy.
Dobra strona internetowa to zestaw wielu lejków współpracujących i przenikających się wzajemnie. Wiele stron internetowych nie miało nigdy zaplanowanej ścieżki klientów i mechanizmów konwersji, dlatego stworzenie oddzielnego lejka jest najlepszym pierwszym krokiem, by udać się w kierunku świadomych działań marketingowych. Strona internetowa może ewoluować w kierunku zestawu różnych lejków, tworząc cyfrowy hub marketingu B2B

Tyle ile wystarczy, by zająć czas Twojego działu sprzedaży i pozwolić Ci swobodnie skalować firmę. Idealna sytuacja to taka, w której napływ zapytań przewyższa odrobinę możliwości przerobowe handlowców. Wymaga to wtedy lepszej kwalifikacji leadów w procesie sprzedaży i dobierania do współpracy jedynie firm, które są dla Twojej firmy idealnym dopasowaniem.

 

Mówiąc prosto, jeden działający lejek to dobry start, kilka równoległych działających lejków to już komfortowa sytuacja, ale istnieją firmy, które mają ich kilkanaście lub kilkadziesiąt. Tworzenie lejków powinno być systemowym działaniem firmy.

Stworzenie jednego skutecznego lejka może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. Np. prosty lejek z lead magnetem w formie e-booka to raczej kilka tygodni pracy, skomplikowany lejek z webinarem, sekwencją mailową i remarketingiem to np. 2-3 miesiące.
Zdecydowanie nie. Lejek sprzedażowy w głównej mierze skupia się na generowaniu i kwalifikowaniu oraz obsłudze szans sprzedażowych. Realizowany jest w dużej mierze przez handlowców. Lejek marketingowy natomiast to często działania contentowe, które budują naszą widoczność, pojawiają się przed oczami potencjalnych klientów i sprawiają, że pojawia się popyt. Lejek marketingowy będzie natomiast przydatny na każdym etapie lejka sprzedażowego ponieważ ułatwia pracę handlowców w edukacji potencjalnych klientów. Może się okazać, że np. “content marketing” czyli treści przygotowane w lejku marketingowym będzie również czytał potencjalny klient bliski decyzji zakupowej.
Lejek sprzedażowy może działać samodzielnie, w oparciu o działania prospectingowe handlowców. Zwiększenie wydajności działań sprzedażowych uzyskuje się dzięki dołożeniu do działań sprzedażowych lejka marketingowego, który jest kolejnym źródłem klientów przychodzących dla handlowców.

Bezpłatnie skonsultuj lub wyceń prowadzący klientów do Twojej firmy lejek marketingowy.

Wyślij formularz, a my zgłosimy się do Ciebie umówić rozmowę:
Skorzystaj z formularza obok.

Wypełnij formularz:

Skonsultuj bezpłatnie lub wyceń prowadzący klientów do Twojej firmy lejek marketingowy B2B.

Odbierz Twój dostęp:

Uzyskaj natychmiastowy dostęp do szkolenia (przekierowanie do video) i dodatkowe materiały edukacyjne na e-mail.

Wypełniając ten formularz, zamawiasz usługę Newslettera na warunkach określonych w regulaminie oraz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych podanych w celu wysyłki Newslettera zawierającego informacje o nowych wpisach blogowych, e-bookach i webinarach, a także ofertach na produkty i usługi oferowane przez firmę NEXT Mateusz Burczyński, zgodnie z zasadami określonymi w polityce prywatności i cookies.