Lejek Marketingowy B2B, prowadzący klientów w podróży zakupowej prosto do Twojej firmy

Lejek marketingowy to samowystarczalny mechanizm złożony z metody generowania ruchu, łapania i utrzymania uwagi oraz wzywania (potencjalnych klientów) do konkretnych działań.

Wypełnij formularz:

Skonsultuj bezpłatnie lub wyceń prowadzący klientów do Twojej firmy lejek marketingowy B2B.

Czym jest lejek marketingowy B2B i co daje Twojej firmie?

Jeden lejek to zazwyczaj zestaw kilku taktyk uwzględniający źródło ruchu (np. reklamę w Google czy na Facebooku), metodę łapania uwagi (np. bezpłatny materiał edukacyjny), metodę utrzymania uwagi (np. remarketing lub newsletter) i metodę konwersji (np. stronę z ofertę czy zaproszenie do wyceny).
Stworzenie jednego skutecznego lejka może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy, ale dobrze zbudowany może być motorem napędowym generowania leadów lub subskrybentów newslettera. Każdy kolejny równoległy lejek zwiększa liczbę pozyskiwanych kontaktów.

Etapy lejka i przykładowe taktyki

Powyższe różnice wpływają znacząco na cały plan działania w marketingu B2B. Wymagają więcej czasu do realizacji, innych typów treści, łączenia wielu taktyk czy sposobu mierzenia efektów.

RUCH

  • Google
  • Facebook
  • Linkedin

TOF

  • Webinar
  • Ebook
  • Checklsita
  • Artykuł ekspercki

MOF

  • Remarketing
  • Newsletter
  • Marketing automation
  • Social media
  • Podcast
  • Youtube
  • Case studies

BOF

  • Oferta
  • Produkt
  • Usługa
  • Konsultacja

Umów bezpłatną konsultację, podczas której opowiesz nam o tym jak Twoja firma dotychczas generowała nowy biznes. Postaramy się ustalić z Tobą segmenty, persony, proces zakupu Twoich klientów.

Bezpłatna konsultacja i ewentualna wycena w 48h.

Jak przebiega budowanie lejka marketingowego dla firmy B2B?

Mimo tego, że mogłoby się wydawać, że budowa lejka to działanie bardzo taktyczne – poprzedzamy wnikliwą analizą i planowaniem by zmaksymalizować skuteczność samych działań projektowych.
Np. nie chcemy budować lejka na etapie procesu, który jest rzadko uczęszczany albo dotyczącego problemu, którego ma mało Twoich potencjalnych klientów. Staramy się celować tam, gdzie “przepływ” w lejku będzie największy.

1. Zrozumienie Twojej propozycji wartości

Żeby nie tracić pieniędzy na produkowanie treści, które nie przydadzą sie Twoim potencjalnym klientom a ściągną na Ciebie ruch osób dla Twojej firmy nieistotnych przeprowadzamy warsztaty, w których ustalamy z Tobą segmenty rynku, które adresujesz swoją ofertą oraz osoby, które mają wpływ na zakupy (decydentów)

2. Mapowanie Twojej grupy docelowej

Zanim przejdziemy do analizy fraz kluczowych, żeby poszerzyć perspektywę i znaleźć nietypowe słowa kluczowe oraz zebrać nisko wiszące owoce zastanawimy się z Toba nad procesem zakupowym i mapujemy go na oś w której określamy gdzie i jak poszukiwania Twoich klientów odbywają się najczęściej.

3. Ustalenie potrzeb wiedzowych Twojej grupy docelowej

Kiedy zmapowaliśmy proces zakupu, zastanawiamy się nad wyzwaniami i problemami Twoich klientów, które zna Twój dział sprzedaży oraz pewnie i Ty. Rozpiisujemy i okreslamy maksymalnie dużo koncepcji by zdiagnozować miejsca których nie dostrzega Twoja konkurencja.

4. Zaprojektowanie koncepcji lejka (schemat na sucho)

Uzupełniamy analizę o frazy, które są dostrzegalne u Twoich konkurentów by stopniowo zacząć przejmować także i te pozycje, uwzględniamy w planie frazy, które zajmą mniej i więcej czasu. Uzupełniamy frazy wynikajace z persony o frazy, które podpowiadają narzedzia analityczne oraz konsola Google.

5. Zaprojektowanie integracji z innymi lejkami

Tworzymy strategię treści uwzględniającą plan na tworzenie treści na Twoją stronę, uwzględniamy w nim optymalizację Twoich istniejących stron, których pozycje chcemy podnieść ale i pozycje w ogóle nie zaopiekowane, które dopiero chcemy zdobyć. Tak przygotowany plan uwzględnia harmonogram na kilka miesięcy do przodu.

6. Realizacja lejka

Ustalamy priorytety realizacji treści według planu zależnie od kilku parametrów. Chcemy pozycjonować strony, które dadzą najlepszy wynik biznesowy (np. zapytania na Twoje usługi), ale i też szybko uzyskiwać łatwe do zdobycia pozycje by podnosić autorytet domeny. Ważne jest też dla nas by zdobywać pozycje gdzie są sensowne wolumeny wyszukań.

7. Ewolucja i uszczelnianie lejka

Zdobywane przez nas pozycje w wynikach wyszukiwania monitorujemy by dbać o to żeby zostały utrzymane. Treści w Google ewoluują każdego dnia dlatego zdobyte raz pozycje wymagają stałej pielegnacji, monitorujemy dla Ciebie dziesiątki, setki a czasem i tysiące zdobytych fraz i dbamy o to by Twoje treści były aktualne i pozostawały konkurencyjne. Rekomendujemy ich aktualizację, usprawnianie i rozwój by utrzymać topową widoczność.

Powyższe aktywności realizujemy w 3 etapach, warsztatowym, planistycznym i realizacj. Jeżeli masz wiedzę dotyczącą pierwszych 3 punktów to możesz nam ją dostarczyć, jeżeli nie to robimy z Tobą warsztaty i ją wydobywamy. W drugim etapie prezentujemy Ci surowy plan działania, który dodatkowo zderzamy z Twoim doświadczeniem. Na koniec realizujemy całość projektując treści, kreacje i wdrażając odpowiednie narzędzia. Jeżeli potrzebujesz dodatkowego wsparcia działamy z Tobą rutynowo rozwijając i uszczelniając lejek.

Jakie lejki marketingu B2B wyglądają w praktyce?

Marketing B2B (business to business – firma do firmy) różni się od marketingu B2C (business to client – firma do konsumenta) z kilku powodów – oto one:

Lejek webinarowy

Polega na ogłoszeniu przy pomocy reklam organizowanego przez Twoją firmę wydarzenia online, na które zapraszasz specjalną stroną gdzie Twoi odbiorcy mogą dowiedzieć się o szkoleniu i na nie zapisać.

Lejek z lead magnetem

Wymaga stworzenia wartościowego, darmowego materiału edukacyjnego, który będzie istotny dla Twojej grupy docelowej. Materiał może przybrać formę PDFa, listy zadań, arkusza w XLS i innych. Użytkownik z reklamy trafia na stronę, gdzie materiał jest mu udostępniany w zamian za jego adres e-mail. Zebrane w ten sposób kontakty zasilają naszą bazę mailową i umożliwiają remarketing naszych ofert.

Lejek z artykułem / partnerski

Promujemy ekspercką treść, przy pomocy reklamy albo wystąpienia u partnera, odsyłamy do naszego artykułu z reklamy bądź zewnętrznej strony, w ramach samej treści możemy próbować przechwycić kontakt lub odesłać do kolejnego materiału. Osadzamy formularz zapisu do newslettera, pobrania

Lejek gościnny

Występujemy o kogoś, o kim wiemy, że ma naszą audiencję, np. na innym kanale YouTube czy w innym podcaście.

Lejek ofertowy

Idealny do remarketingu, w wyjątkowych sytuacjach sprawdzi się też na zimnym ruchu. Działa dobrze kiedy nasza grupa docelowa szuka konkretnego rozwiązania, produktu lub usługi. Reklama mówi o rozwiązaniu wprost, np. “tworzenie stron, poznaj ofertę” a na samej stronie lądowania ta oferta jest dobrze opisana. Strona zwieńczona jest wtedy formularzem zapytania lub wyceny.

Lejek produktowy

Bardzo podobny do lejka ofertowego, ale skupiony na konkretnym produkcie. Dobry kiedy możemy zaoferować mały produkt, który nasz klient może sobie zamówić i wdrożyć samodzielnie. W wielu branżach sprawdzają się mini szkolenia, wstępne audyty lub demo wersja głównego produktu.

Lejek z ankietą / quizem

Kto nie lubi quizów? Lejek można wykorzystać pozwalając samodzielnie ocenić Twojemu potencjalnemu klientowi poziom jego zaawansowanie w obszarze np. kontroli jakości, marketingu b2b, obsługi klienta. Jako ekspert w dziedzinie przygotowujesz ankietę na kilka pytań i schemat punktacji, który na sam koniec wyliczany jest dla Twojego użytkownika, po drodze zbierasz jego e-mail i zapraszasz do rozmowy.

Lejek z konsultacją

W firmach gdzie króluje sprzedaż doradcza a rozwiązania wymagają wielu rozmów, konsultacji i budowania koncepcji z klientem – np. przy projektowaniu systemów na produkcji, software’u i innych wdrożeń – sama konsultacja z ekspertem może być dla naszego użytkownika odbiorcą. Reklamujemy wtedy możliwość jej odbycia i kierujemy na stronę zapisu na konsultację gdzie można wybrać z kalendarza swój termin rozmowy. Lejek najlepiej sprawdza wśród ludzi, którzy już nas kojarzą (np. z poprzednich lejków)

Pozostałe 37+ lejków

Poznaj wszystkie nasze lejki w ramach bezpłatnej konsultacji, wspólnie dobierzemy odpowiedni do Twojej firmy.

Korzyści z działającego lejka marketingowego B2B

Jakie korzyści da Twojej firmie strona internetowa widoczna w Google na pierwszych pozycjach?

Przejrzystość celów, miar i wskaźników

Dobrze zaprojektowany lejek ma konkretny cel, np. pozyskiwać kontakty mailowe, odsłony na artykule, zapisy na newlsetter, zgłoszenia w formularzu i pod niego przygotowane są wszystkie wskaźniki. Złotówki wydane na poziomie reklam można przełożyć na liczbę zrealizowanych celów.

Łatwiej sprawdzisz skuteczność

Jeżeli wiemy jaką grupę docelową rynku chcemy na siebie ściągać i zakładamy hipotezę, że na stronie lądują ludzie, którzy docelowo mają pojawić się w Twoim dziale sprzedaży to jesteśmy w stanie ustalić czy handlowcy mają jakościowe leady.

Potencjalni klienci mają więcej punktów styku

Pojawiają się kolejne, niezależne miejsca gdzie klienci mogą samodzielnie wchodzić w interakcje z Twoją marką - bez Twojego osobistego zaangażowania. Do Twoich ofert prowadzą pośrednie ścieżki, które ułatwiają drogę obniżają próg wejścia Twoim użytkownikom

Automatyzujesz pozyskanie leadów

Raz zrealizowany, dobrze działający lejek działa samodzielnie tak długo jak oferta jest dla rynku aktualna a Twoja propozycja pozostaje wartościowa. Budowanie kolejnych, równoległych lejków staje się łatwiejsze bo rozumiesz mechanizm, zaczynasz tworzyć kolejne ścieżki i skalować generowanie kontaktów.slac

Popularne pytania, dotyczące lejków marketingowych

Ile trwa budowanie lejka marketingowego b2b?
W zależności od poziomu jego skomplikowania i osób zaangażownych czas realizacji może się różnić, np. przygotowanie lejka z e-bookiem od podstaw, kiedy w równym czasie zostanie przygotowana treść, strona lądowania i kreacje może zająć 2 miesiące, ale np. lejek z webinarem, który wymaga prowadzenia działań promocyjnych i prowadzenia szkolenia może zająć między 3 a 4 miesiące
Koszt lejka z e-bookiem, gdy dostarczasz treść to około dziesięć tysięcy złotych, uwzględnia on kreacje, ustawienie reklam, strony lądowania i skład ebooka – nie zakłada budżetu na wydatki reklamowe. Bardziej rozbudowany lejek z webinarem, remarketingiem i komunikacją mailową wokół to koszt 2-3 większy, Szczegółowe wyceny i zakresy działań przedstawiamy zawsze przed rozpoczęciem współpracy.
Dobra strona internetowa to zestaw wielu lejków współpracujących i przenikających się wzajemnie. Wiele stron internetowych nie miało nigdy zaplanowanych ścieżek i mechanizmów konwersji dlatego stworzenie oddzielnego lejka jest najlepszym pierwszym krokiem by udać się w kierunku świadomych działań marketingowcyh. Strona internetowa może być w całości zestawem różnych lejków tworząc cyfrowy hub marketingu b2b.
Tyle ile wystarczy by zająć czas Twojego działu sprzedaży i pozwolić Ci swobodnie skalować firmę. Idealna sytuacja to taka, w której napływ zapytań przewyższa odrobinę możliwości przerobowe handlowców, co wymaga od Ciebie lepszej kwalifikacji leadów na procesie sprzedaży i dobieranie do współpracy jedynie firm, które są dla Ciebie idealnym dopasowaniem. Mówić prosto, jeden działający lejek to dobry start, kilka równoległych działających lejków to już komfortowa sytuacja, ale istnieją firmy, które mają ich kilkanaście lub kilkadziesiąt. Tworzenie lejków powinno być systemowym działaniem firmy.

Bezpłatnie skonsultuj lub wyceń prowadzący klientów do Twojej firmy lejek marketingowy B2B

Wyślij formularz, a my zgłosimy się do Ciebie umówić rozmowę:
Skorzystaj z formularza obok.

Wypełnij formularz:

Skonsultuj, wyceń lub po prostu zamów realizację dostarczające klientów w „trybie poszukiwań” na Twoją stronę B2B. W ciągu 24 godzin odezwiemy się do Ciebie umówić rozmowę. Zapytanie nie zobowiązuje do zakupu.